עשרת ימי תשובה

הרב יניב חניאכחאלולתשעא27/09/2011
שאלה:
מותר לבלות בעשרת ימי תשובה? ללכת לחתונות, מסיבות ודברים כאלה?
תשובה:
אין איסור ממשי ללכת לדברים מסוג זה, אם כי יש צורך לנהוג בכובד ראש, להתייחס למציאות ברצינות ולחשוב על תשובה כל הזמן.תשובות נוספות בנושא-
ראש של כבש או של דג?
ספרדים נוהגים לאכול ראש של כבש בראש השנה, אשכנזים נוהגים בדרך כלל ראש של דג, אבל מדובר על מנהג בלבד ולכן אם אתה לא אוהב כבש, אפשר לוותר.
ספרדים נוהגים לאכול ראש של כבש בראש השנה, אשכנזים נוהגים בדרך כלל ראש של דג, אבל מדובר על מנהג בלבד ולכן אם אתה לא אוהב כבש, אפשר לוותר.
שופר
אכן, אם עושים את החשבון שקבעו חז"ל לצורך התקיעות (בגלל העובדה שאנחנו לא יודעים מהי תרועה, אז עושים שלוש פעמים כל תרועה), הרי שזה יוצא 30 תקיעות, וכך נוהגים לתקוע למי שחולה, או שלא יכול לשמוע בבית הכנסת.
אולם בבית הכנסת קבעו חז"ל שצריך תקיעות מיושב, שהם שלושים, תקיעות מעומד, שהם גם 30 ואז בחזרת הש"ץ עוד 30, מה שנותן לנו 90. על זה הוסיפו עוד 10 בסיום התפילה (ותרועה אחת).
לפי זה בבית הכנסת אנו תוקעים 101 תקיעות וברור שזה מה שצריך לעשות בבית כנסת.
אכן, אם עושים את החשבון שקבעו חז"ל לצורך התקיעות (בגלל העובדה שאנחנו לא יודעים מהי תרועה, אז עושים שלוש פעמים כל תרועה), הרי שזה יוצא 30 תקיעות, וכך נוהגים לתקוע למי שחולה, או שלא יכול לשמוע בבית הכנסת.
אולם בבית הכנסת קבעו חז"ל שצריך תקיעות מיושב, שהם שלושים, תקיעות מעומד, שהם גם 30 ואז בחזרת הש"ץ עוד 30, מה שנותן לנו 90. על זה הוסיפו עוד 10 בסיום התפילה (ותרועה אחת).
לפי זה בבית הכנסת אנו תוקעים 101 תקיעות וברור שזה מה שצריך לעשות בבית כנסת.
ויכוחים משפחתיים
זו התלבטות אמיתית וקשה שיש להרבה אנשים- מצד אחד אף אחד לא רוצה להתווכח סתם עם אנשים, מצד שני לחעיתים שומעים דברים שקשה להישאר אדיש אליהם. אני חושב שצריך לעשות כמה דברים- א) לבדוק תמיד מה המקור לטענות שדלך, להיות מאוד אמיתי עם עצמך. ב) להימנע מהיגגרות לפרובוקציות, יכול להיות שהבחור סתם מנסה להרגיז אותך. ג) לבדוק שמה שאתה אומר זו אמת, אוביקטיבית ולא רק טענות בויכוח. ד) אני לא סבור שצריך להיות מושלמים כדי לענות על ויכוחים, מצד שני אסור להגיד שקרים. כלומר- מותר לענות בטענה שאתה מרגיש היא לא לגמרי "אורח חייך" עדיין, בתנאי שאתה שלם איתה באמת ולא סתם מעלה אותה. ה) אם אתה רואה שזה הופך להיות "סתם" ויכוח לשם ויכוח, אז באמת אין טעם.
זו התלבטות אמיתית וקשה שיש להרבה אנשים- מצד אחד אף אחד לא רוצה להתווכח סתם עם אנשים, מצד שני לחעיתים שומעים דברים שקשה להישאר אדיש אליהם. אני חושב שצריך לעשות כמה דברים- א) לבדוק תמיד מה המקור לטענות שדלך, להיות מאוד אמיתי עם עצמך. ב) להימנע מהיגגרות לפרובוקציות, יכול להיות שהבחור סתם מנסה להרגיז אותך. ג) לבדוק שמה שאתה אומר זו אמת, אוביקטיבית ולא רק טענות בויכוח. ד) אני לא סבור שצריך להיות מושלמים כדי לענות על ויכוחים, מצד שני אסור להגיד שקרים. כלומר- מותר לענות בטענה שאתה מרגיש היא לא לגמרי "אורח חייך" עדיין, בתנאי שאתה שלם איתה באמת ולא סתם מעלה אותה. ה) אם אתה רואה שזה הופך להיות "סתם" ויכוח לשם ויכוח, אז באמת אין טעם.
גזל
בגדול זה מאוד תלוי בתנאים של המכללה. נראה לי על פניו שמכיוון שאת משלמת על המגורים, המכללה לוקחת בחשבון שאת נשארת במקום אחרי השעות הרשמיות ועובדות, חיה, מארחת וכדומה ולכן זה נראה לי בסדר גמור, אלא אם כן את יודעת ההיפך. לדוגמא- בחלק מהישיבות שהייתי בהן יש שלט "נא לא להפעיל את המזגן ללימוד פרטי אלא רק לשיעורים", במקרה כזה בוודאי שזה יהיה אסור.
בגדול זה מאוד תלוי בתנאים של המכללה. נראה לי על פניו שמכיוון שאת משלמת על המגורים, המכללה לוקחת בחשבון שאת נשארת במקום אחרי השעות הרשמיות ועובדות, חיה, מארחת וכדומה ולכן זה נראה לי בסדר גמור, אלא אם כן את יודעת ההיפך. לדוגמא- בחלק מהישיבות שהייתי בהן יש שלט "נא לא להפעיל את המזגן ללימוד פרטי אלא רק לשיעורים", במקרה כזה בוודאי שזה יהיה אסור.
בשר וחלב
צחצוח שניים לא הופך את המברשת לבשרית או חלבית, בגלל שטעם האוכל פגום, יש חומר פוגם (משחת השניים) והחום הוא נמוך, כי אף אחד לא מכניס מברשת שניים רותחת לפה.
צחצוח שניים לא הופך את המברשת לבשרית או חלבית, בגלל שטעם האוכל פגום, יש חומר פוגם (משחת השניים) והחום הוא נמוך, כי אף אחד לא מכניס מברשת שניים רותחת לפה.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכה
מוצרים








